1. Mark Dingemanse (Radboud Universität/Max-Planck-Institut für Psycholingusitik Nimwegen)
Language as shaped by and for social interaction
Termin: 08.03.2023, 09:30-10:30 Uhr
Raum: Hörsaal A1, Hörsaalgebäude
Profil Mark Dingemanse (Webseite): Mark Dingemanse untersucht, wie Sprache durch und für soziale Interaktion geformt wird. Sein empirischer Fokus liegt auf Sprache in ihrem ureigentlichen Lebensraum der sozialen Interaktion, wo er die semiotischen und interaktionalen Ressourcen erforscht, die Menschen verweden, um einander zu verstehen und ihr Handeln zu koordinieren. Methodisch kombiniert er Feldforchung mit komparativer Sprachwissenschaft und computergestützter Modellierung. Seine Herangehensweise ist von Zusammenarbeit und Interdisziplinarität geprägt: sie kombiniert Erkenntnisse aus Sprach-, Kultur- und Kognitionswissenschaft. Seiner Arbeit ist unter Anderem die Entdeckung einiger potentieller pragmatischer Universalien der Gesprächsinfrastruktur zu verdanken. Dingemanse nähert sich dem Zusammenspiel von Kreativität und Routine in der Sprache also aus der Perspektive der sozialen Situation – dem ursprünglichen Lebensraum der Sprache – und deckt hiermit einen ganz wesentlichen Bereich bei der Erkundung des Rahmenthemas der Konferenz ab.
Abstract: When we laud the supreme generativity and expressivity of language, we rarely stop to think about the full range of resources that underpin it. Received views tend to focus on our remarkable mental capacities for composition and decomposition, a cognitivist perspective that makes it easy to overlook the contributions of public interaction. In this talk I presents some results from a research programme that tries to round out the picture by exploring how language is shaped by and for social interaction. I sketch how interjections —long overlooked as mere performance— are streamlined and conventionalized tools that help streamline linguistic interaction and scaffold language development. I also show how interactional resources like repair and continuers provide us with an infrastructure to balance creativity and convention in turn-by-turn interaction. The research I report on is part of the NWO-funded project Elementary Particles of Conversation and represents joint work with colleagues including Marieke Woensdregt, Andreas Liesenfeld, Marlou Rasenberg and Ada Lopez.
2. Jennifer Culbertson (Universität Edinburgh)
Order shaped by cognition: evidence for (and against) the effect of domain-general biases on word and morpheme order
Termin: 08.03.2023, 11:30-12:30 Uhr
Raum: Hörsaal A1, Hörsaalgebäude
Profil Jennifer Culbertson (Webseite): Die Forschung von Jennifer Culbertson ist der Frage gewidmet, wie Sprachen durch Lernen und Gebrauch geformt werden. Sie untersucht, wie typologische Universalien – bspw. Häufigkeitsunterschiede von sprachlichen Mustern in den Sprachen der Welt – aus Eigenschaften unseres kognitiven Apparats erwachsen. Methodisch nähert sie sich dieser Frage mittels Miniatur-Kunstsprachen, die Kinder und Erwachsene erlernen, deren Verhalten komputationell modelliert wird. Jennifer Culbertsons Forschung trägt zur Erforschung des Zusammenspiels von sprachlicher Kreativität und Routine demnach durch die Untersuchung kognitiv bedingter Routinen und kreativer Abweichungen von diesen Routinen während des Erwerbs bei, wobei eine probabilistische Herangehensweise zentral ist.
Abstract: A foundational goal of linguistics has been to understand why languages look the way they do. A range of possible explanations exist---from domain-specific representations to cognition-external factors like history and grammaticalization---and all of these undoubtedly play some role. But determining exactly how these link with specific typological patterns remains challenging, and the role of domain-specific mechanisms has been particularly contentious. In this talk, I highlight a growing new approach, which uses artificial language experiments to link individual-level biases to cross-linguistic trends in language structure. Using word and morpheme order as case studies, I will show how a range of different paradigms and learner populations allow us to make progress on this crucial issue in the cognitive science of language. For some ordering patterns, experimental evidence points to variation across populations, suggesting that the best explanation for these patterns likely has its roots in language history and grammaticalization. In other cases, the evidence points to the role of universal but domain-general cognitive biases, like transparency and simplicity. These domain-general biases interact with linguistic representations in important ways. Taken together these studies help adjudicate between alternative explanations for a number of specific typological patterns, and suggest a new sense of domain-specificity in the evolution of language.
3. Nikolaus Himmelmann (Universität zu Köln)
Creativity and routine at the prosody-syntax interface: playing with intonation unit boundaries
Termin: 10.03.2023, 09-10 Uhr
Raum: Hörsaal A1, Hörsaalgebäude
Profil Nikolaus P. Himmelmann (Webseite): Nikolaus P. Himmelmanns Forschungsschwerpunkte sind Typologie, Grammatikalisierung, Diskurs- und Konversationsanalyse sowie Sprachdokumentation und -beschreibung, mit besonderem Fokus auf austronesische und papuanische Sprachen. Er war zur Feldforschung auf den Philippinen, in Indonesien und Osttimor und arbeitet seit 2009 eng mit dem Center for Endangered Languages Documentation in Manokwari (West Papua) zusammen. Fragen der Datenqualität und, damit verbunden, die methodischen Grundlagen des Sprachvergleichs beschäftigen ihn seit den Studientagen. Hier gilt sein Hauptaugenmerk der Prosodie und der Schnittstelle zwischen Prosodie und Syntax, da ohne Prosodie die Analyse gesprochener Sprachen – und die große Mehrheit aller menschlichen Sprachen gibt es nur in gesprochener Form – nicht gelingen kann.
Nikolaus P. Himmelmann ist Professor für Allgemeine Sprachwissenschaft an der Universität zu Köln, wo er auch als Sprecher des Kernprofilbereich Skills and Structures in Language and Cognition fungiert. Er hat zahlreiche Publikationen zu morphosyntaktischen Themen (z.B. Wortarten, sekundäre Prädikate, Demonstrativa und Deiktika im Allgemeinen, Wortstellung, Suffixpräferenz), zur Grammatikalisierung von Phrasenstruktur, Grammatikalisierungstheorie, Sprachdokumentation und zu prosodischer Segmentierung (Intonationseinheiten) veröffentlicht.
Abstract: In principle, the mapping between grammatical and prosodic units at the level of the intonation unit (IU) is flexible: IUs may be as short as a single syllable and as long as a chain of rapidly delivered clauses. On the other hand, there are strong tendencies in that, for example, many IUs consist of a single clause, and many clauses occur in an IU of their own. Mapping relations at the prosody-syntax interface hence provide a rich source for modelling the interplay between creativity and routine in linguistic interaction.
The main focus of the talk will be on ways for “playing with” prosodic boundaries as a prime example of linguistic creativity. Creativity presupposes a default (a standard way for placing and producing an IU boundary) and possibilities to circumvent this default, thereby creating a special effect. Examples come from a range of different languages and linguistic areas.
4. Fernanda Ferreira (UC Davis)
Good-Enough Language Processing: Is it All Routine?
Termin: 10.03.2023, 10-11 Uhr
Raum: Hörsaal A1, Hörsaalgebäude
Profil Fernanda Ferreira (Webseite): Fernanda Ferreiras psycholinguistische Forschung ist der Sprachverarbeitung und der Sprachproduktion gewidmet. Aufbauend auf wesentlichen Erkenntnissen der theoretischen Sprachwissenschaft vor allem in den Bereichen Phonologie und Syntax ist ihr Ziel die Modellierung der psycholinguistischen Mechanismen, die es Menschen ermöglichen, Sprache in Echtzeit sowie in der Interaktion mit anderen kognitiven Systemen zu verstehen und zu produzieren. Ihr methodisches Spektrum umfasst Verhaltens- und neuronale Maße, wie zum Beispiel die Aufzeichnung von Augenbewegungen und ereigniskorrelierten Hirnpotentialen. Ein sehr einflussreiches Konzept, das Ferreira entwickelt hat, ist das des Good-Enough-Parsing, welches der Beobachtung Rechnung trägt, dass Menschen während des Sprachverstehens oft meinen, eine Äußerung verstanden zu haben, wenn sie aus der Äußerung etwas für sie Plausibles extrahieren können, unabhängig davon, ob dies genau gesagt wurde oder nicht. In neuester Forschung befasst sich Ferreira weitergehend mit Missverständnissen und ‚fehlerhafter‘ Kommunikation. Somit ist ihre Forschung hochrelevant für die Interaktion von Kreativität und Routine, da Fehler Abweichungen von Routinen und damit in gewissem Sinne Kreativität sind. Ihre Forschung stellt damit einen wesentlichen Baustein für die Erforschung des Rahmenthemas der Tagung dar.
Abstract: Psycholinguists have traditionally assumed that although people sometimes flail and struggle as they work to understand a sentence, they will almost always eventually succeed in obtaining the interpretation mandated by the sentence’s form. Similarly, speakers might expend some effort planning and choosing what to say, but eventually they will succeed in finding a linguistic form that captures their communicative intentions. In recent years, both these assumptions have been challenged: In the are area of comprehension, models increasingly acknowledge the importance of good-enough or noisy channel processing; and in production, new approaches acknowledge the reality that sometimes speakers’ utterances are barely “good enough” to convey their thoughts, and occasionally speakers don’t even quite know what they want to say until they start speaking. To a large extent, these tendencies are attributable to the use of routines or familiar, prepackaged linguistic sequences that allow people to get close to their communicative goals while managing the time and social pressures associated with real-world interactions. But it is often also important for language comprehenders and producers to be creative and flexible, and to adapt to current circumstances, requiring them to overcome these pre-potent routines and processing biases. In this presentation I will focus on how current research speaks to the interplay of these two pressures in comprehension and production, and I will suggest some avenues for future research.